معاونت درمان

معاونت درمان

دانشگاه علوم پزشکی تهران

01 آذر 1403 پنجشنبه

واحد صدور پروانه

فرآیند صدور مجوز دفاتر خدمات سلامت چیست؟

مراحل راه اندازی دفتر شامل ثبت نام در فراخوان، شرکت در آزمون، قبولی در آزمون (کسب حداقل 50 %نمره آزمون)، کسب امتیاز حدنصاب جهت مصاحبه (بر اساس نیاز دانشگاه، نفرات برتر تا چند برابر اعلام نیاز به دانشگاه اعلام خواهد شد) و شرکت در مصاحبه خواهد بود. پس از مصاحبه نفرات برتر بر حسب امتیاز کل جهت راه اندازی دفتر معرفی خواهند شد.

 

شرایط عمومی اخذ موافقت اصولی حسب نوع موسسه یا مرکز درمانی ( مثلا بیمارستان/درمانگاه و...) چگونه است؟

مدارک مورد نیاز و ارجاع به نشانی سامانه الکترونیک صدور پروانه و بیان حداقل شرایط برای اعضا موسس. لازم به ذکر است مدارک و حداقل شرایط در سامانه به نشانی http://parvaneh.behdasht.gov.ir قابل رویت است.

 

شرایط ساختمانی/متراژ/استانداردهای فضای فیزیکی/ ضوابط مسئول فنی و پرسنل برای صدور پروانه چیست؟

ارجاع به نشانی سامانه الکترونیک صدور پروانه http://parvaneh.behdasht.gov.ir برای آغاز فرایند بهره برداری در سامانه

 

رمز عبور/ رمز ایمیل ثبت شده در سامانه الکترونیک صدور پروانه را چگونه بازیابی کنیم؟

انجام فرآیند بازیابی رمز و ثبت نشانی ایمیل جدید. ارسال نامه درخواست تغییر ایمیل یا شماره تلفن در سامانه از طریق میز خدمت دانشگاه

 

مدارک مورد نیازبرای معرفی مسئول فنی موقت یا جانشین چیست؟

مدارک شامل( معرفی مسئول فنی موقت یا جایگزین توسط موسس و مسئول فنی موسسه با ذکر مدت تقبل مسئولیت همراه با مهر نظام پزشکی– نامه پذیرش مسئولیت فنی توسط فرد معرفی شده با ذکر مدت زمان تقبل مسئولیت همراه با مهر نظام پزشکی- پروانه مطب دارای اعتبار برای شهر درخواستی- گواهینامه دوره درمان دارویی با آگونیست ویژه پزشکان- کارت ملی- تلفن تماس و نشانی محل سکونت فرد معرفی شده) که این مدارک را از میز خدمت می فرستند.

 

نحوه ارسال درخواست و شرایط برخورداری از نامه که مراحل اخذ تمدید پروانه ها را از سامانه الکترونیک صدور پروانه انجام داده باشند، چگونه است؟

مکاتبه با سازمان های بیمه گر از طریق میز خدمت دانشگاه.( نامه ممهور به مهر موسس و مسئول فنی مبنی بر ادامه همکاری با مرکز باشد)

 

شرایط قانونی انجام درخواست و مدارک مورد نیاز انجام تغییر درموسسه( نشانی یا نام /ساعت کاری/مسئول فنی/ پرسنل/ افزایش یا کاهش بخش یا تخت بستری یا تجهیزات /تعطیلی دایم یا موقت/تغییر موسس/ تمدید پروانه/ انصراف مسئول فنی/ تمدید موافقت اصولی/ ابطال موافقت اصولی و...) چگونه است؟

ارجاع به سامانه الکترونیک صدور پروانه  http://parvaneh.behdasht.gov.ir برای ثبت و ارسال درخواست

 

شرایط عمومی و اختصاصی فرد گیرنده مجوز تزریقات در محل مطب/ تمدید مجوز تزریقات چیست؟

_مدارک جهت پزشک برای صدور مجوز مستقل:
درخواست مجوز ممهور به مهر نظام پزشکی- پروانه مطب معتبر محل- تصویر کارت ملی- گواهی عدم اعتیاد- گواهی صحت با  آزمایشات هپاتیت HIV,B,C
_مدارک برای مجوز مشترک پزشکان و پیراپزشکان :
درخواست مشترک ممهور به مهر نظام پزشکی - ارائه پروانه دایم ( در مورد رشته های پروانه دار)- گواهی پایان طرح و تعهدات قانونی یا معافیت از آن – گواهی عدم اعتیاد- گواهی پایان خدمت نظام وظیفه عمومی یا معافیت از آن-  گواهی صحت با آزمایشات هپاتیت HIV,B,C- تصویر کارت ملی- گواهی سوء پیشینه کیفری

برای اخذ پروانه آموزشگاه اصناف چه مدارکی مورد نیاز است؟

فتوکپی شناسنامه و کارت ملی- دو قطعه عکس- تکمیل فرم مرتبط- گواهی سوء پیشینه – فتوکپی مدرک تحصیلی

 

شکایات

نحوه شکایت از بخش خصوصی و واحد های زیر مجموعه حوزه بهداشت و درمان و غذا و دارو چگونه است؟

بسته به خدمت مورد شکایت می توان با مراجعه به معاونت مربوطه در حوزه بهداشت، درمان و غذا و دارو یا با تماس با شماره 190 می توان شکایت ثبت کرد.

 

طرح و برنامه ریزی

الزامات مورد نیاز جهت ارائه نقشه شامل چه مواردی می باشد؟

1. نقشه همراه درخواست بررسی، خطاب به معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران، تحویل دبیرخانه گردد.
2. موارد زیر در ترسیم نقشه رعایت گردد:
نقشه با نرم افزارهای نقشه کشی همچون اتوکد رسم گردد.
نقشه در قطع A3 ترسیم گردد.(ارائه نقشه در قطعA4 در صورت خدشه دار نشدن وضوح آن قابل قبول است.)
مبلمان، چیدمان و متراژ فضاهای مورد نظر موسسه در نقشه به طور خوانا و مطابق با آیین نامه مربوط به همان موسسه، ترسیم گردد.
نام و آدرس موسسه و شماره تلفن نماینده موسسه در گوشه نقشه قید گردد.
* در خصوص بیمارستان ها و مراکز جراحی محدود ارائه فایل اتوکد نقشه و همچنین جدول نازک کاری فضاها الزامی می باشد.

اعلام نیاز جهت گذراندن دوره طرح به چه صورت است؟

انجام خدمات در سطح کشور از طریق ثبت نام در سامانه وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی می باشد. اسامی پذیرفته شدگان از طریق وزارت به دانشگاه اعلام خواهد شد.

آزمایشگاه

آیا احتمال ابتلا به اچ آی وی از طریق تماس معمول اجتماعی/ فعالیت هایی مانند دست دادن/ استفاده مشترک از سرویس بهداشتی/ استخر/ کارد و چنگال/ بوسیدن عطسه و سرفه وجود دارد؟

خیر. اچ آی وی ویروسی نیست که از طریق آب، غذا و هوا منتقل شود، و بتواند بیرون از بدن انسان زیاد زنده بماند. بنابراین ویروس اچ آی وی از طریق تماس های عادی اجتماعی مانند بوسیدن، دست دادن، سرفه و کارد و چنگال مشترک، از یک فرد به فرد دیگر منتقل نمی شود.

ارائه کارت شناسایی برای انجام آزمایش مورد نیاز است؟

برای بعضی آزمایش‌ها از جمله پانل (مجموعه) آزمایش‌های مربوط به هپاتیت B، هپاتیت C٬HIV، تعیین گروه خونی٬ بارداری و پیوند مغز استخوان ارائه کارت شناسایی معتبر الزامی می‌باشد.

چه کارهایی باید برای آماده شدن جهت اسکن ام آر ای باید انجام دهید؟

این خیلی مهم است که داروهایی که بطور منظم استفاده می کنید همراه داشته باشید تا کارکنان بدانند شما چه داروهایی به طور مرتب مصرف می کنید. شما ممکن است هر چیزی که دوست دارید قبل از اینکه شکم شما مورد اسکن قرار بگیرد بخورید یا بیاشامید در حالی که ممکن است لازم باشد چند ساعتی قبل از آزمون چیزی نخورید و مقداری ماده کنتراست بنوشید.
وقتی شما برای آزمونتان به بخش می رسید متصدی پذیرش ام آر آی شما را صدا کرده و دستورالعملی را که نیاز دارید به شما می دهد. در آن زمان شما می توانید تقریباً حدس بزنید آزمون شما چقدر طول می کشد.

امور پرتوها

چه کارهایی باید برای آماده شدن جهت اسکن ام آر ای باید انجام دهید؟

این خیلی مهم است که داروهایی که بطور منظم استفاده می کنید همراه داشته باشید تا کارکنان بدانند شما چه داروهایی به طور مرتب مصرف می کنید. شما ممکن است هر چیزی که دوست دارید قبل از اینکه شکم شما مورد اسکن قرار بگیرد بخورید یا بیاشامید در حالی که ممکن است لازم باشد چند ساعتی قبل از آزمون چیزی نخورید و مقداری ماده کنتراست بنوشید.
وقتی شما برای آزمونتان به بخش می رسید متصدی پذیرش ام ار ای شما را صدا کرده و دستورالعملی را که نیاز دارید به شما می دهد. در آن زمان شما می توانید تقریباً حدس بزنید آزمون شما چقدر طول می کشد.

خدمات بستری

هزینه های بیمارستانی بستری بیماران چقدر است؟

بیمار بابت خدمات تحت پوشش بیمه پایه 10% از خدمات تحت پوشش را بایستی پرداخت کندو همچنین هزینه مابه التفاوت دارو و لوازم و خدمات آزاد غیر پوشش بیمه نیز از سوی بیمار بایستی پرداخت گردد.

تجهیزات پزشکی

برای تجهیز درمانگاه های خصوصی چه تجهیزات و وسائلی مورد نیاز است؟

با توجه به تخصص های مرکز و ضوابط صدور مجوز موسسات تجهیزات مشخص میشود.

از چه برند تجهیزات پزشکی برای مراکز خصوصی خریداری انجام شود؟

کلیه برندهای تجهیزات پزشکی که در سایت اداره کل تجهیزات پزشکی مورد تایید هستند، و خرید تنها از شرکتهای مجاز مورد تایید است.

درمان سوء مصرف مواد

اطلاعات مددجو در کدام مرکز ثبت است؟

بررسی سامانه آیداتیس انجام می شود و اطلاعات جهت پیگیری به مددجو داده میشود و درصورت امکان همکاری جهت بررسی مشکل به صورت تماس تلفنی بامراکز صورت می گیرد.

سلامت روان

برای بکارگیری روانشناسان طرحی در بیمارستان ها چه اقدامی باید صورت پذیرد؟

مراجعه به بیمارستان های دولتی جهت اخذ اعلام نیاز از بیمارستان و سپس مراجعه به سازمان مرکزی دانشگاه جهت ادامه روند بکار گیری

پیوند، بیماری های خاص و صعب العلاج

بیماری های خاص و صعب العلاج شامل چه بیماری هایی است؟

بیماران خاص : تالاسمی – ام اس – هموفیلی – دیالیز خونی و صفاقی
بیماری های نادر و صعب العلاج : بیماریهای متابولیک – بال پروانه ایی – اتیسم - CF- SMA
پیوند اعضاء : کلیه – کبد – قلب –ریه -روده و پانکراس
پیوند سلول های بنیادی خون ساز: سلول های بنیادی از مغز استخوان، خون محیطی و خون بندناف

بیماریهای غیر واگیر شامل :
سرطان: سرطان های سالید تومور، خون و دستگاه خون ساز
بیماری های قلبی عروقی: پر فشاری شریان ریوی اولیه و سکته های مغزی و بیماری های روانی مزمن

خدمات مورد حمایت بیماران خاص و صعب العلاج کدام خدمات هستند؟

کلیه خدمات سرپایی مورد اشاره در دستورالعمل مربوطه

مشمولین دریافت خدمات بیماران خاص چه افرادی هستند؟

تمامی بیماران ایرانی دارای بیمه پایه

برای دریافت کارت اهداء عضو چه اقدامی باید انجام داد؟

مراجعه به اداره پیوند معاونت درمان و یا تماس با شماره تلفن 66762201  (خانم تنها جو)

پیوند عضو در چه بیمارستان هایی انجام می شود؟

بیمارستان های دکتر شریعتی، سینا، مرکز طبی کودکان و مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)

هزینه انجام پیوند اعضاء چقدر است؟

انجام پیوند برای همه بیماران رایگان است

دسترسی به سوابق پزشکی در بیمارستان هایی که تعطیل شده اند، به چه صورت می باشد؟

پرونده ­های بیمارستان الوند به بیمارستان نجمیه و پرونده­ های بیمارستان های امیرکبیر و شهید دستغیب به بیمارستان بهرامی منتقل شده است. پرونده بیمارستان های تختی، اخوان و باهر معدوم شده اند. بیمارستان امید(تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران) به ساختمان جدید در غرب تهران منتقل شده است(تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران). بیمارستان مروستی تحت عنوان مجتمع بیمارستانی امیراعلم فعال می باشد.

آمار و مدارک پزشکی

اقتصاد درمان، بیمه و تعرفه

هزینه بیمارستانی بستری بیماران چقدر است؟

بیمار بابت خدمات تحت پوشش بیمه پایه 10% از خدمات تحت پوشش را بایستی پرداخت کندو همچنین هزینه مابه التفاوت دارو و لوازم و خدمات آزاد غیر پوشش بیمه نیز از سوی بیمار بایستی پرداخت گردد.

هزینه های بیمارستانی سرپایی بیماران چقدر است؟

بیمار 30% خدمات تحت پوشش بیمه را پرداخت می کند و همچنین هزینه مابه التفاوت دارو و لوازم و خدمات آزاد غیر پوشش بیمه نیز از سوی بیمار بایستی پرداخت می گردد.

هزینه بیماران تصادفی به چه صورت محاسبه می گردد؟

بیمار تصادفی در صورت ارائه اسناد مثبته مورد تایید وزارت متبوع شامل کروکی تصادف و گزارش 115 (در صورت انتقال بیمار از صحنه تصادف به بیمارستان و تایید تصادف در گزارش 115) هزینه درمان بیمار در مراکز دولتی رایگان و در مراکز غیر دولتی بایستی ما به التفاوت تعرفه دولتی و غیر دولتی توسط بیمار پرداخت گردد.

صورتحساب کدام بیماران بایستی با یارانه دولت محاسبه گردد؟

یارانه سلامت وزارت بهداشت فقط برای بیماران ایرانی دارای بیمه پایه، بدون بیمه تکمیلی محاسبه می گردد. در صورتی که بیمار در بدو ورود بیمه تکمیلی خود را به بیمارستان اعلام نکند و صورتحساب وی با یارانه سلامت محاسبه گردد، برای دریافت صورتحساب از بیمارستان بایستی اول مبلغ یارانه دولت را به بیمارستان بازگرداند و سپس صورتحساب خود را برای ارائه به بیمه تکمیلی از بیمارستان دریافت کند. 

آیا امکان مراجعه بیمار با بیمه همگانی سلامت به بخش غیر دولتی(خصوصی/عمومی غیردولتی/خیریه) وجود دارد؟

خیر بیمه شدگان بیمه سلامت همگانی تنها امکان مراجعه به بخش دولتی را دارند.

آیا تصادف تحت پوشش بیمه است؟

خیر بیماران تصادفی در صورت داشتن اسناد مثبته (کروکی تصادف/برگه 115) می توانند در بخش دولتی رایگان معالجه شوند و اگر به بخش خصوصی/عمومی غیر دولتی/خیریه مراجعه کنند کل هزینه دولتی رایگان و مابه التفاوت با تعرفه دولتی را پرداخت می کنند.

آیا یارانه سلامت به بیماران دارای بیمه تکمیلی غیر طرف قرارداد بیمارستان تعلق می گیرد؟

خیر بیماران بیمه تکمیلی باید با اخذ مدارک و صورتحساب به بیمه تکمیلی مورد نظر مراجعه کنند و هزینه های غیر قابل پوشش توسط بیمه پایه را از بیمه تکمیلی تامین کنند.

بیماران نظام ارجاع بیمه سلامت (پزشک خانواده) شامل کدوم صندوق های بیمه است؟

بیمه سلامت همگانی و روستایی

چگونه پزشک خانواده خود را شناسایی کنیم؟

تماس با 1666و یا مراجعه به لینک https://ihiicservices.ihio.gov.ir/FamilyPhysician4Patient

سهم سازمان بیمه گر پایه برای بستری و سرپایی چقدر است؟

برای بیماران بستری 90 درصد/سرپایی 30 درصد

آیا بیمه سلامت/تامین اجتماعی تعرفه خصوصی را پوشش می دهد؟

خیر بیمه های پایه فقط تعرفه دولتی را پوشش می دهد و در صورت مراجعه به بخش خصوصی و ... باید مابه التفاوت را بیمار پرداخت کند.

آیا بیمه تکمیلی تعرفه خصوصی را پوشش می دهد؟

بله. بیمه تکمیلی کلیه تعرفه ها را پوشش می دهد.

اگر بیمار هم بیمه پایه هم تکمیلی داشته باشد در صورت مراجعه به بخش خصوصی طرف قرارداد مابه التفاوت پوشش داده می شود؟

بلی

اگر بیمار بیمه پایه و تکمیلی داشته باشد پوشش خدمات در بخش دولتی طرف قرارداد چگونه

بیمه تکمیلی در بخش دولتی سهم بیمار و موارد غیر قابل پوششش بیمه پایه را پوشش می دهد.

اگر بیمار به مرکز غیر طرف قرارداد با بیمه تکمیلی مراجعه کند چگونه باید هزینه پرونده را از بیمه تکمیلی مطالبه کند؟

باید از بیمارستان مدارک بالینی و صورتحساب را دریافت کند و به بیمه تکمیلی مربوطه مراجعه کند.

اگر بیمار بیمه پایه و تکمیلی داشته باشد و بیمارستان با هیچکدام قرارداد نداشته باشد چگونه باید هزینه را پرداخت کند؟

بیمار باید کل هزینه را در بیمارستان پرداخت کند سپس پرونده بالینی و صورتحساب را از بیمارستان اخذ کرده و به بیمه پایه مراجعه کند پس از تعیین تکلیف موارد پرداختی بیمه پایه بقیه موارد را با مراجعه به بیمه تکمیلی مطالبه نماید.

گردشگری سلامت

فرآیند صدور مجوز شرکت های گردشگری سلامت به چه صورت است؟

از سال 1399 صدور و تمدید مجوز شرکت های تسهیلگر گردشگری سلامت به وزارت میراث و گردشگری واگذار گردید و وزارت بهداشت دیگر نقشی در صدور مجوزها ندارد.

شرکت های دارای مجوز تسهیگر گردشگری سلامت، برای تمدید مجوز خود چه کنند؟

باید به وزارت میراث و گردشگری مراجعه نمایند.

مراکز درمانی برای صدور مجوز IPD چه کاری باید انجام دهند؟

ضمن انجام خود ارزیابی با استفاده از چک لیست کشوری مربوطه به معاونت درمان اعلام آمادگی می نمایند و چک لیست خود ارزیابی را ارسال می نمایند. پس از بازدید کارشناس مربوطه از معاونت درمان و تایید آمادگی مرکز،  بازدید توسط تیم گردشگری سلامت وزارت بهداشت انجام می پذیرد.

مراکزی که می توانند مجوز IPD دریافت نمایند کدامند؟

بیمارستان ها، مراکز جراحی محدود، درمانگاه ها

تغذیه بالینی

نحوه ثبت نامه طرح تغذیه در معاونت درمان چگونه است؟

کلیه نیروهای تغذیه جهت ثبت نام طرح می بایست به سامانه رشد مراجعه نمایند و معاونت درمان هیچگونه لیست انتظاری جهت ثبت نام و معرفی نیروها ندارد.

متن مورد نظر خود را جستجو کنید
تنظیمات پس زمینه